Tuesday 31 May 2011

Khaulah Al - Azwar

Apabila terdengar nama Khaulah Al –Azwar, pastinya akan menaikkan semangat Muslimat seterusnya memberi cabaran kepada Muslimin. Apatah pula beliau merupakan salah seorang srikandi Islam yang terhebat.
Khaulah Al-Azwar hidup pada zaman sahabat RA. Kekuatan jiwa dan fizikal yg kuat dimiliki oleh beliau selain mempunyai susuk tubuh yg tinggi lampai dan tegap. Sejak kecil lagi, beliau sudah mahir menggunakan pedang dan berkuda.

Perang Yamuk

Dalam perang Yamuk, beliau telah mengalami kecederaan di kepala ketika menentang musuh. Beliau juga merupakan srikandi Islam yg plg menonjol dan telah memimpin kaum wanita dlm peperangan itu.
Kehandalannya yang Paling Masyhur
Kehandalan Khaulah juga terserlah dalam satu operasi tentera Muslimin utk menyelamatkan abangnya, Zirar Al-Azwar yang ditawan Rom di sekitar Damascus. Dengan berpakaian hitam, berserban hijau, serta mengenakan skaf sebagai topeng, beliau berkuda meluncur gagah mengayun tombak ke arah musuh. Musuh-musuh Allah jatuh. Allahuakbar!!! Salah seorang ketua skuad islam, Raafe bin Umaira takjub dgn kehandalan Khaulah yg bertempur spt Khalid Al-Walid. Khalid Al-Walid hampir terjatuh dari kudanya tatkala mengetahui tentera yang sedang mengucar-kacirkan musuh ialah Khaulah Al-Azwar.

Tentera Muslimin akhirnya berjaya membebaskan panglima Zirar dlm satu operasi serangan berikutnya di Beit-Lahiya, Gaza, Palestin.

Perang Sahura

Dalam peperangan ini, Khaulah dan beberapa wanita ditawan musuh. Mereka dikurung beberapa hari lamanya dan tidak memiliki sebarang senjata untuk melepaskan diri. Dalam situasi genting ini, beliau telah memainkan peranan penting dengan membakar semangat sahabat-sahabatnya utk melepaskan diri dengan berkata:


"Wahai sahabat2ku yang berjuang di jalan Allah ,apakah saudari2 semua sanggup menjadi tukang2 picit orang rom? Apakah saudari2 sanggup menjadi hamba2 orang kafir yang dilaknati? Adakah saudari rela dihina dan dicaci maki oleh bangsa rom yang durjana?Di manakah letaknya kehormatan saudari sebagai seorang muslimah yang bertaqwa? Sesungguhnya mati itu lebih baik bagi kita dari menjadi hamba orang2 rom."

Tiang2 dan tali khemah yg ada dimanfaatkan dgn sebaiknya sbg senjata utk menumpaskan musuh. Pejuang2 muslimah bertempur dengan pengawal2 durjana itu dan akhirnya berjaya menumpaskan mereka. Lantas mereka lari membebaskan diri dari kurungan untuk terus berjihad bergabung dengan tentera muslimin. Takbir!!! Allahuakbar...



#Begitulah indahnya kisah hidup Khaulah Al-Azwar yg patut dijadikan iktibar dan panduan dalam kehidupan kita. Ayuh bangkitlah teman2ku berjihad mencari redha Ilahi untuk kebahagiaan dunia dan akhirat. Amin…

No comments:

Post a Comment