Friday 1 April 2011

Ada Apa Dengan April Fool?



Assalamu’alaikum n salam sejahtera…
Pagi td sebelum p kelas bukak la laptop dulu..nk tgk berita terkini. Maklum la dh lama x tengok tv..Alang2 bukak internet tu singgah la sekejap kat fb.. Member gtaw tak dak kelas…Biaq betoi!!! Dua kelas pulak tu.. mind dah set tak dak kelas hari ni…komen punya komen sampai brapa puluh komen ntah…last2 it’s APRIL FOoL!!! Ish2 budak ni nak kena ni…
Kalian tau tak apa itu APRIL FOOL sebenarnya? Dulu ak ingat pon xdak ap sangat ngan APRIL FOOL ni..Setakat pekena kawan ja..tp lps investigate pasai bnde ni barulah ak tahu n sedar what is APRIL FOOL really is…huhhu… Jom2 check it out about APRIL FOOL…

xxx

Adalah dipercayai sambutan `April Fool’ mula dirayakan ketika kejatuhan Kerajaan Islam di Sepanyol.
Setelah bertapak berkurun-kurun lamanya di Granada, Sepanyol, kerajaan Islam akhirnya runtuh diserang tentera Kristian.
Penduduk Islam di Moors, Sepanyol terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri.
Tentera Kristian bagaimanapun tidak berpuas hati dan berusaha untuk menghapuskan penganut Islam dari bumi Sepanyol, justeru, mereka membuat helah.
Mereka memaklumkan penduduk Muslim boleh berlayar keluar dari bumi Sepanyol dengan selamat bersama-sama barangan mereka dengan menggunakan kapal di pelabuhan.

Keesokan harinya (1 April), ribuan penduduk Islam Granada keluar dari rumah-rumah mereka dengan membawa seluruh barang-barang keperluan, berjalan beriringan menuju ke pelabuhan. Beberapa orang Islam yang tidak mempercayai pasukan salib memilih untuk bertahan dan terus bersembunyi di rumah-rumah mereka. Setelah ribuan umat Islam Sepanyol berkumpul di pelabuhan, dengan pantas tentara salib menggeledah rumah-rumah yang telah ditinggalkan para penghuninya. Api dilihat menjulang-julang ke angkasa setelah mereka membakar rumah-rumah tersebut bersama-sama dengan orang-orang Islam yang masih bertahan bersembunyi di dalamnya.

Ribuan umat Islam yang lain terkandas di pelabuhan dan hanya mampu tergamam apabila melihat tentera salib membakar pula kapal-kapal yang dikatakan akan mengangkut mereka untuk keluar dari Sepanyol.. Ribuan umat Islam tidak dapat melakukan apa-apa kerana tidak mempunyai sebarang senjata. Mereka juga kebanyakannya terdiri daripada perempuan-perempuan dan anak-anak mereka yang masih kecil. Tentara salib telah mengepung mereka dengan pedang yang terhunus.

Dengan satu teriakan arahan dari pemimpin mereka, ribuan tentera salib segera membunuh umat Islam Sepanyol tanpa rasa belas kasihan. Jeritan, tangisan dan takbir memecah suasana. Seluruh kaum Muslimin Sepanyol di pelabuhan tersebut habis dibunuh dengan kejam. Mayat bergelimpangan di merata-rata tempat. Laut yang biru telah berubah menjadi merah kehitaman.
Keraian ini akhirnya dirayakan setiap tahun bukan saja di Sepanyol tetapi juga di seluruh dunia sebagai `April Fool’s Day’.

April Fool ini merupakan tragedi yang amat menyedihkan bagi umat Islam. Hari di mana ribuan saudara seiman mereka disembelih dan dibunuh oleh tentera salib di Granada, Sepanyol. Sesiapapun orang Islam yang turut merayakan April Fool, maka ia sesungguhnya sedang meraikan ulang tahun pembunuhan kejam ribuan saudara mereka di Granada, Sepanyol pada 5 abad yang silam.
(kisah ini dipetik dari sebuah laman blog, terima kasih.)

#Kat Penang dulu pon heboh Penang Bridge nak runtuh.. Ni la bahana APRIL FOOL..
Jom rakan2 hindari diri dari APRIL FOOL…=)

No comments:

Post a Comment